Механізм обліку ПДВ (простий та складний облік)
Порівняння функціональних можливостей простого і складного обіку ПДВ
Приклад
16 липня 2019 р. від покупця «Візіо» отримано попередню оплату за комп'ютерні столи, в кількості 4 шт. за ціною 2500 грн. без ПДВ, на загальну суму 12 000 грн. (у т. ч. ПДВ 2000 грн.).
27 липня 2019 р. покупцю відвантажено частину оплачених комп'ютерних столів у кількості 3 шт., на загальну суму 9000 грн. (у т. ч. ПДВ 1500 грн.).
На кінець липня 2019 р. не закрита відвантаженням попередня оплата від покупця в розмірі 3000 грн. (у т. ч. ПДВ 500 грн.). Взаєморозрахунки з покупцем «Візіо» ведуться за договором у цілому. Датою виникнення податкових зобов'язань з ПДВ є перша подія.


Для ведення простого обліку ПДВ на закладці «Основні» договору з контрагентом прапор «Складний облік ПДВ» не повинен бути встановлений (Мал. 2).
Щоб ПК та ПЗ з ПДВ розраховувалися за першою подією, на закладці «Податковий облік» договору з контрагентом має бути обрана схема податкового обліку «За першою подією», в якій зазначено моменти визначення бази ПДВ за придбаннями та продажами «За першою подією» (Мал. 3).

Отримання попередньої оплати від контрагента-покупця оформляється документом «Надходження на банківський рахунок» (Мал. 4). У документі обов'язково повинна бути заповнена ставка і сума ПДВ.

Документ формує проводку Дт 6431 «Податкові зобов'язання» Кт 6432 «Податкові зобов'язання непідтверджені» (Мал. 5). В результаті фіксуються непідтверджені податкові зобов'язання за попередньою оплатою.
Документ формує запис про очікуваний ПДВ у регістрі накопичення «Очікуваний і підтверджений ПДВ продажів» (Мал. 6). У результаті фіксується необхідність виписки податкової накладної.
Документ також формує запис про подію оплати та її параметри ПДВ у регістрі накопичення «Продажі податковий облік» (Мал. 7). У результаті ця оплата враховуватиметься при визначенні моменту виникнення ПЗ за наступними документами оплати та відвантаження, в яких будуть зазначені такі самі параметри обліку ПДВ.

Щоб виписати податкову накладну покупцю, необхідно запустити обробку «Формування податкових накладних» у режимі «Зобов'язання, що виникли за період». Дана обробка також буде запущена при спробі виписати податкову накладну на підставі документа «Надходження на банківський рахунок», оскільки, у випадку ведення взаєморозрахунків за договором у цілому, як зазначено в прикладі, за даними документа неможливо заповнити номенклатурний склад (Мал. 8). На закладці «Дані» обробки, у верхній табличній частині «Суми непідтверджених податкових зобов'язань (у гривнях)» у колонці з відповідною ставкою ПДВ, буде автоматично заповнена сума, на яку потрібно виписати податкову накладну. У нижній табличній частині «Номенклатурний склад податкових документів, що будуть сформовані (підсумкові суми в гривнях)» необхідно заповнити дані щодо номенклатури постачання вручну (клацнути на рядку «Рядки, додані вручну»), або перенести їх із документа-підстави, наприклад, «Рахунка на оплату покупцю». Детальніше з порядком використання обробки «Формування податкових накладних» можна ознайомитися в статті «Механізм заповнення податкової накладної номенклатурним складом за допомогою спеціальної обробки»
Після натискання кнопки «Сформувати» буде створено документ «Податкова накладна» (Мал. 9).

Документ формує проводку Дт 6432 «Податкові зобов'язання непідтверджені» Кт 6412 «Розрахунки з ПДВ» (Мал. 10). У результаті фіксуються підтверджені податкові зобов'язання за попередньою оплатою.
Документ формує запис про підтверджений ПДВ у регістрі накопичення «Очікуваний і підтверджений ПДВ продажів (Мал. 11). У результаті фіксується факт виписки податкової накладної.
Відвантаження товарів покупцю оформляється документом «Реалізація товарів і послуг» (Мал. 12). У документі повинні бути вказані такі ж параметри обліку ПДВ, що і в документі «Надходження на банківський рахунок», яким відображена попередня доплата за даною реалізацією.
При проведенні документа «Реалізація товарів і послуг» автоматично визначається, що документ є другою подією і за ним не виникає податкових зобов'язань з ПДВ. У результаті відбувається залік податкових зобов'язань, які виникли за попередньою оплатою, і формується проводка Дт 70 «Доходи від реалізації» Кт 6431 «Податкові зобов'язання» (Мал. 13).
Документ також формує запис про подію реалізації та його параметри ПДВ у регістрі накопичення «Продажі податковий облік» (Мал. 14). У результаті ця реалізація враховуватиметься при визначенні моменту виникнення ПЗ за наступними документами оплати та відвантаження, в яких будуть зазначені такі самі параметри обліку ПДВ.
Відповідність виписаних податкових документів та податкових зобов'язань, що виникли, можна аналізувати протягом місяця за допомогою спеціальних звітів. Звіт «Перевірка суми зобов'язань по ПДВ» дозволяє провести аналіз відповідності дати, суми з ПДВ і суми ПДВ виписаних податкових документів даті, сумі з ПДВ та сумі ПДВ податкових зобов'язань, що виникли за документами оплати і відвантаження (Мал. 15). За даними звіту можна побачити, що за документом «Надходження на банківський рахунок», який є першою подією, виникають податкові зобов'язання, а щодо документа «Реалізація товарів і послуг», який є другою подією, податкові зобов'язання не виникають.

За допомогою звіту «Очікуваний і підтверджений ПДВ продажів» можна виконати перевірку відповідності бази та суми ПДВ виписаних податкових документів (підтверджений ПДВ) базі та сумі ПДВ податкових зобов'язань, що виникли за документами оплати і відвантаження (очікуваний ПДВ) (Мал. 16). Звіт може бути сформований у розрізі ставок ПДВ, а також у розрізі операцій реалізації, повернення, умовного продажу та реалізації в роздріб.
Сальдо на кінець місяця за бухгалтерськими рахунками обліку ПДВ і взаєморозрахунків з покупцем дозволяє проаналізувати звіт «Аналіз субконто», побудований по субконто «Договори» з відображенням розгорнутого сальдо показників (Мал. 17).
При виборі методики простого обліку ПДВ необхідно враховувати, що для коректності визначення моменту виникнення ПК та ПЗ з ПДВ повинні збігатися всі параметри обліку ПДВ у документах оплати і відвантаження, які відносяться до однієї операції. Розбіжність даних параметрів призводить до невірного визначення моменту виникнення ПК та ПЗ і некоректного формування бухгалтерських проводок за рахунками обліку ПДВ у всіх наступних документах за договором (документом розрахунків).
Дана методика зручна стосовно разових операцій, коли достовірно відома податкова «доля» даної операції.
При великій кількості таких операцій також потрібно враховувати, що на такі розрахунки «на льоту» витрачається додатковий час і ресурси системи.
Крім того, при введенні або зміні документів «заднім числом», розрахунки, виконані системою, можуть бути некоректні. Тільки відновлення хронологічної послідовності взаєморозрахунків дозволить побачити реальну картину.
При виборі даної методики в кінці місяця необхідне перепроведення документів, пов'язаних з торговими операціями (документи відвантаження, оплати, коригування боргу та ін.).
У конфігурації для групового перепроведення документів з метою відновлення правильної послідовності проведення документів призначена обробка «Групове перепроведення документів» (розділ «Операції», група «Сервіс»).

Запишіться на консультацію
Залиште контактні дані і ми зв'яжемось з Вами найближчим часом
Як до Ваc звертатись?
Ваша електронна адреса
Ваш телефон
Завантаження файлів
Можливо завантажити до 10 файлів
Коментарі
*Натискаючи на кнопку "Надіслати" Ви погоджуєтесь з політикою конфіденційності та обробки персональних даних